Smurfit Kappa

Project: Smurfit Kappa
Sector: Experience Centre
Locatie: Amsterdam, Schiphol
Oppervlakte: 3.500 m² BVO
Status: Opgeleverd

Uitbreiding

Begin april 2016 heeft Smurfit Kappa besloten, als gevolg van het enorme succes van haar Global Experience Centre, uit te breiden naar de er boven gelegen verdiepingsvloer. De nieuwe verdiepingsvloer is volledig ingericht volgens dezelfde hoogstaande kwaliteit als het Experience Centre. Middels een nieuwe vrij-hangende trap is de nieuwe verdieping op een open en uitnodigende wijze verbonden aan het huidige Experience Centre. Ook ditmaal heeft Smurfit Kappa aan dvpc verzocht de planvorming en het projectmanagement van dit project te verzorgen. Alle medewerkers konden tijdens deze zorgvuldig geplande operatie zonder overlast in het pand werkzaam blijven.

Global Experience Centre

Begin maart 2015 heeft dvpc, na een intensief geïntegreerd ontwerp- en uitvoeringstraject, aan Smurfit Kappa haar nieuwe Global Experience Centre opgeleverd. Direct na oplevering heeft de klant haar Experience Centre ingehuisd en ingericht, met als doel zo snel als mogelijk te kunnen proefdraaien richting haar tweejaarlijkse Global Innovation Event. Medio april vond dit event plaats, waarbij Smurfit Kappa dé ultieme experience presenteerde aan haar ruim 300 klanten en investeerders. Na lovende woorden, een spectaculaire experience en een trotse klant is dit met recht een geslaagd project.

Om dit state-of-the-art Experience Centre te creëren heeft dvpc gestuurd op een vergaande integratie van ontwerp en uitvoering. Alleen op deze wijze was de klant in staat om binnen de beperkte tijd maximale creativiteit in te zetten en daarmee een experience te creëren die nog nooit eerder is gerealiseerd. Door haar kennis en ervaring en de keuze om uitvoerende partijen aan het ontwerptraject deel te laten nemen heeft dvpc dit project kunnen sturen en opleveren binnen de gestelde harde randvoorwaarden van budget en planning, zonder in te boeten op creativiteit. Het resultaat is een kantoorvloer die is omgetoverd tot Experience Centre met maximale flexibiliteit om elke experience met een druk op de knop te customisen met de juiste balans tussen analoog en digitaal en mens versus media.

Smurfit Kappa is een van ’s werelds toonaangevendste producenten op het gebied van verpakkingen op basis van papier. Het Global Experience Centre is het grootste in haar soort waar Smurfit Kappa haar klanten de mogelijkheden toont van haar verpakkingsoplossingen. Door slim gebruik te maken van de laatste innovatieve technieken kunnen klanten in het Experience Centre toegang krijgen tot brede en diepe marktinzichten en verpakkingsinnovaties beoordelen op winstgevendheid en duurzaamheid, nog voordat er daadwerkelijk ontwikkelingskosten gemaakt worden. Een 3D-virtual reality room, laboratorium en een inspiration room zijn enkele voorbeelden van wat het Experience Centre haar bezoekers biedt. Smurfit Kappa heeft gekozen voor het kantoorcomplex The Base op Schiphol om voor internationale bezoekers goed bereikbaar te zijn.

Architect: Fokkema & Partners Architecten
Fotografie: Aemelie Deelder/Horizon Photoworks